Share



 

savanyúkáposzta

Az erjesztett ételek előnyös hatásai



Az erjesztett ételek körülbelül egyidősek az emberi kultúrával. Az emésztést elősegítő erjesztett ételeket, kezdetben tartósságuk miatt kedvelték főként, de azóta is nagy népszerűségnek örvendenek. Az Észak-afrikai sivatagokban, tevetejből készültek az első joghurtok, a nagy hőségben ugyanis csak erjesztéssel tudták eltartani az élelmiszert.

Az erjesztett ételek körülbelül egyidősek az emberi kultúrával. Az emésztést elősegítő erjesztett ételeket, kezdetben tartósságuk miatt kedvelték főként, de azóta is nagy népszerűségnek örvendenek. Az Észak-afrikai sivatagokban, tevetejből készültek az első joghurtok, a nagy hőségben ugyanis csak erjesztéssel tudták eltartani az élelmiszert.

A savanyú uborka Egyiptomból származik, és rengeteg bizonyíték mutat arra is, hogy már az ókori Görögországban és Rómában is fogyasztottak ecetet az emésztés elősegítésére. Az erjesztett ételekből nem szükséges sokat fogyasztani, elég csak annyit, hogy az ételek lebontásáért felelős enzimek megfelelően működjenek, és hogy a tápanyagok képesek legyenek hatékonyan felszívódni a vékonybélben.

Indiában, Koreában, Kínában és Japánban édes, sós és savanyú uborkát fogyasztanak, Észak- és Közép-Európában savanyú káposztát és kovászos uborkát, a Mediterrán országokban pedig, egy-egy üveg vörösbort szolgálnak fel az étel mellé.

Miért előnyösek az erjesztett ételek?

A baktériumokkal erjesztett ételekben, az erjesztés során megindul a bomlás, amelynek következtében olyan jótékony baktériumok jönnek létre, amelyek segítik az emésztőrendszer működését, valamint megóvnak a kórokozóktól és más parazitáktól. A legkedveltebb erjesztett élelmiszerek az érlelt sajtok, a sör, valamint a bor. Íme néhány "összetevő", illetve példa az erjesztett ételekre:

  • Acidophilus: A Lactobacillus Acidophilus egy jótékony mikro-flóra, ami a joghurt, a kefir és az erjesztett zöldségek legfőbb hatóanyaga, de kapszula formájában is kapható.
  • Telepes zöldségek: a telepes zöldséget reszelt káposzta alapon készítik más zöldségek hozzáadásával. A zöldségeket légmentesen lezárt dobozokban erjesztik több héten keresztül. Ez az eljárás segíti a jótékony baktériumok termelődését. A koreai kimchit, és a nyers savanyú káposztát is ilyen módszerrel készítik.
  • Miso: A rizsből, szójából, árpából és csicseriborsóból is készíthető miso szintén erjesztéssel készül. A miso gazdag antioxidánsokban, enzimekben és B-12-Vitaminban és segít a szervezet sugárterhelését csökkenteni.
  • Savanyú uborka: A savanyú uborka nagy mennyiségben tartalmaz lactobacilli baktériumokat, amik segítik a zöldségek és gabonafélék emésztését. A savanyú uborka ezen kívül igen gazdag rostokban, így segíti a megfelelő bélmozgást.
  • Ecet: az ecet, különösen az almaecet gazdag jótékony hatású enzimekben és segíti az immunrendszer működését, az emésztést és a vér pH-szintjének fenntartását.


Forrás webbeteg.hu

Emésztést támogató termékek: ALMAECET KAPSZULA, ARTICSÓKA KAPSZULA E-VITAMINNAL

Almaecet kapszula  Articsóka kapszula


                                                           

 

                                

A paradicsom és a paradicsom tartalmú élelmiszerek – a magas likopin antioxidáns tartalmuk miatt – csökkentik a sztrók kockázatát a férfiaknál állítja egy új kutatás.

A tanulmány szerint, ami a Neurology folyóiratban jelent meg, azoknál, akiknek nagy mennyiségű likopin van a vérében 55%-kal kisebb a valószínűsége a sztróknak, mint azoknál, akiknél alacsonyabb.

A kutatásban 1031 férfit vizsgáltak meg, akik 46 és 65 év között voltak. A kutatás elején megmérték a vérükben a likopin szintet majd 12 évig figyelték őket. Ez idő alatt 67 férfinek volt agyvérzése.

A 259 férfiból, akiknek alacsony volt a likopin szint a vérében 25-nek volt sztrókja, míg, akiknek, magas annál csak 11 esetben fordult elő, ez 56%-kal kevesebb. Mikor a kutatók csak a vérösszetételt nézték a magasabb likopin szintűeknél 59%-kal kevesebb volt az esélye a betegség kialakulásának, mint az alacsonyabb szintűeknél.

A tanulmány azt is megállapította, hogy a dohányosoknál kisebb mennyiségben fordul elő a likopin mint a nem dohányzóknál. A dohányzás egyik legveszélyesebb kockázati tényezője a sztrók.

A tanulmány arra is kitér, hogy azoknál, akiknek az étrendjükben sok a gyümölcs és a zöldség alacsonyabb a sztrók kockázata, mondta a tanulmány szerzője Eastern Jouni Karpi az Észak Finnországi Egyetem kutatója. A kutatás alátámasztja azt a régebbi világszerte ismert tanulmányt, miszerint ha az emberek több mint ötször fogyasztanak egy nap gyümölcsöt és zöldséget, azzal jelentősen csökkentik a sztrók kialakulását.

A likopin egyedülálló védelme

A tanulmány továbbá megvizsgálta a vérbe az alfa-karotin, a béta-karotin, alfa-tokoferol és retinol szintet, de nem találtak összefüggést az antioxidánsok és a sztrók kialakulása között.

Az egyik lehetséges ok, hogy a likopin jobban csökkentheti a sztrók kialakulásának kockázatát, mint más antioxidánsok magas aktivitása miatt. A likopin egy erős antioxidáns és ebben a vizsgálatban hatékonyabb volt, mint a béta-karotin a sejtvédő hatásukat tekintve.

Főzze a paradicsomot!

Bár sok hasznos tápanyag érzékeny a hőre, amikor a paradicsom fő, a hő feldolgozása ténylegesen emeli a cisz-likopin szintet, amely könnyen felszívódik a szervezetben. Ennek eredményeként a főtt paradicsom és paradicsom termékek általában nagyobb hatással vannak a vér likopin szintjére, mint a nyers paradicsom vagy paradicsomlé.

Likopin bevitelének a szervezetbe más fontos jótékony hatása is van, mint például, hogy csökkenti a koleszterin szintet, gyulladás csökkentő, segíti az immunrendszer működését és gátolja a trombózis kialakulását.

Más vizsgálatok kimutatták, hogy a magas likopin szint összefüggésbe hozható bizonyos rákos megbetegedések kockázatával is.

Például egy 2011-es kutatás bebizonyította, hogy akik paradicsomot vagy paradicsom tartalmú ételeket fogyasztanak, azok egészségesebbek és csökkenti a rák, a csontritkulás és a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát.

Egy a British Juornal of Nutritionban megjelent tanulmány szerint a főtt paradicsomban lévő likopin csökkenti vagy akár el is pusztíthatja a prosztata rákos sejteket.

A paradicsom nem az egyetlen élelmiszer, amely gazdag likopinban. A grapefruit, a görögdinnye, a guava, a papaya, a homoktövis és a csipkebogyóban is található ez a hatóanyag.

Jelentős likopinforrások (mg/100g):


Paradicsompüré                        29,3 mg

Spagetti szósz                            17,5 mg

Ketchup                                        17,0 mg

Paradicsomszósz                       15,9 mg

Paradicsomkonzerv                 9,7 mg

Paradicsomlé                              9,3 mg

Csipkebogyó                               6,8mg

Homoktövis                                5,7mg

Guavé                                           5,4 mg

Görögdinnye                              4,8 mg

Nyers paradicsom                    3,0 mg

Papaja                                           2,0 mg

Rózsaszín grapefruit                1,5 mg

Csipkebogyó                               6,8mg

(Forrás: USDA adatbázis)