Share



 

várandósság


A stressz a meddőség egyik oka



A túl sok stressz feltehetően megakadályozza a terhességet. Egy, a Human folyóiratban megjelent tanulmány szerint a nyálban kimutatható, legmagasabb alfa-amiláz értékekkel bíró nők kétszeres gyakorisággal maradnak gyermektelenek, mint azok, akiknél ez az érték alacsonyabb.

A nyál alfa-amiláz termelését a szimpatikus idegrendszer szabályozza, a stressz emeli az értékeit. Az enzim kimutatása kémiailag egyszerű, ami oda vezetett, hogy a tanulmányokban az amiláz nyáltesztet gyakran a stressz markereként alkalmazzák.

Courtney Denning-Johnson Lynch (Wexner Medical Center, Columbus, Ohio, USA) a teszteket a Termékenység és a Környezet hosszanti vizsgálata (Longitudinal Investigation of Fertility and the Environ¬ment, LIFE) című tanulmányban résztvevő nőkön végezte, melyben a környezetnek és az életmódnak a termékenységre gyakorolt hatásait kutatta.

Mindegyik asszony vágyott gyermekre, mégis 373 közül csak 54-nek sikerült ez egy éves meddőség után. Az ok a szimpatikus idegrendszer fokozott aktivitása lehetett, ugyanis a nyálpróbák szerint, melyeket a nők a kezdeti kivizsgálásnál és a menstruációk első napján leadtak, a legmagasabb amiláz értéket felmutatók (felső harmad) fele olyan gyakorisággal estek teherbe, mint a legalacsonyabb értékkel bírók (alsó harmad).

A kortizon értékekkel nem találtak összefüggést. Lynch már korábban ugyanezen eredményre jutott egy angol nők csoportján végzett tanulmányában (Fertility and Sterility 2011; 95: 2184–2189). Ott is párhuzam volt látható az amiláz-, de nem a kortizon értékek részéről, a női termékenységgel.

Lynch hangsúlyozza, hogy a stressz nem az egyetlen oka a gyermek utáni beteljesületlen, vágynak. Azt tanácsolja a leendő anyáknak, hogy próbálkozzanak a jógával, a meditációval és más lazító technikákkal. A teherbeesés miatti görcsös erőlködéssel viszont az ellenkező hatás érhető el.

Forrás: Informed

A várandósság témaköréhez kapcsolódó oldalaink: Bach-virágokkal a várandósság idején, letölthető anyagok


KAPCSOLÓDÓ TERMÉKÜNK: RESCUE Elsősegély keverék

RESCUE


                                                           

 

                                

A paradicsom és a paradicsom tartalmú élelmiszerek – a magas likopin antioxidáns tartalmuk miatt – csökkentik a sztrók kockázatát a férfiaknál állítja egy új kutatás.

A tanulmány szerint, ami a Neurology folyóiratban jelent meg, azoknál, akiknek nagy mennyiségű likopin van a vérében 55%-kal kisebb a valószínűsége a sztróknak, mint azoknál, akiknél alacsonyabb.

A kutatásban 1031 férfit vizsgáltak meg, akik 46 és 65 év között voltak. A kutatás elején megmérték a vérükben a likopin szintet majd 12 évig figyelték őket. Ez idő alatt 67 férfinek volt agyvérzése.

A 259 férfiból, akiknek alacsony volt a likopin szint a vérében 25-nek volt sztrókja, míg, akiknek, magas annál csak 11 esetben fordult elő, ez 56%-kal kevesebb. Mikor a kutatók csak a vérösszetételt nézték a magasabb likopin szintűeknél 59%-kal kevesebb volt az esélye a betegség kialakulásának, mint az alacsonyabb szintűeknél.

A tanulmány azt is megállapította, hogy a dohányosoknál kisebb mennyiségben fordul elő a likopin mint a nem dohányzóknál. A dohányzás egyik legveszélyesebb kockázati tényezője a sztrók.

A tanulmány arra is kitér, hogy azoknál, akiknek az étrendjükben sok a gyümölcs és a zöldség alacsonyabb a sztrók kockázata, mondta a tanulmány szerzője Eastern Jouni Karpi az Észak Finnországi Egyetem kutatója. A kutatás alátámasztja azt a régebbi világszerte ismert tanulmányt, miszerint ha az emberek több mint ötször fogyasztanak egy nap gyümölcsöt és zöldséget, azzal jelentősen csökkentik a sztrók kialakulását.

A likopin egyedülálló védelme

A tanulmány továbbá megvizsgálta a vérbe az alfa-karotin, a béta-karotin, alfa-tokoferol és retinol szintet, de nem találtak összefüggést az antioxidánsok és a sztrók kialakulása között.

Az egyik lehetséges ok, hogy a likopin jobban csökkentheti a sztrók kialakulásának kockázatát, mint más antioxidánsok magas aktivitása miatt. A likopin egy erős antioxidáns és ebben a vizsgálatban hatékonyabb volt, mint a béta-karotin a sejtvédő hatásukat tekintve.

Főzze a paradicsomot!

Bár sok hasznos tápanyag érzékeny a hőre, amikor a paradicsom fő, a hő feldolgozása ténylegesen emeli a cisz-likopin szintet, amely könnyen felszívódik a szervezetben. Ennek eredményeként a főtt paradicsom és paradicsom termékek általában nagyobb hatással vannak a vér likopin szintjére, mint a nyers paradicsom vagy paradicsomlé.

Likopin bevitelének a szervezetbe más fontos jótékony hatása is van, mint például, hogy csökkenti a koleszterin szintet, gyulladás csökkentő, segíti az immunrendszer működését és gátolja a trombózis kialakulását.

Más vizsgálatok kimutatták, hogy a magas likopin szint összefüggésbe hozható bizonyos rákos megbetegedések kockázatával is.

Például egy 2011-es kutatás bebizonyította, hogy akik paradicsomot vagy paradicsom tartalmú ételeket fogyasztanak, azok egészségesebbek és csökkenti a rák, a csontritkulás és a szív- és érrendszeri megbetegedések kockázatát.

Egy a British Juornal of Nutritionban megjelent tanulmány szerint a főtt paradicsomban lévő likopin csökkenti vagy akár el is pusztíthatja a prosztata rákos sejteket.

A paradicsom nem az egyetlen élelmiszer, amely gazdag likopinban. A grapefruit, a görögdinnye, a guava, a papaya, a homoktövis és a csipkebogyóban is található ez a hatóanyag.

Jelentős likopinforrások (mg/100g):


Paradicsompüré                        29,3 mg

Spagetti szósz                            17,5 mg

Ketchup                                        17,0 mg

Paradicsomszósz                       15,9 mg

Paradicsomkonzerv                 9,7 mg

Paradicsomlé                              9,3 mg

Csipkebogyó                               6,8mg

Homoktövis                                5,7mg

Guavé                                           5,4 mg

Görögdinnye                              4,8 mg

Nyers paradicsom                    3,0 mg

Papaja                                           2,0 mg

Rózsaszín grapefruit                1,5 mg

Csipkebogyó                               6,8mg

(Forrás: USDA adatbázis)