Share



 
vizsga stressz

Vizsgázz a profik nyugalmával!



Vizsgadrukkal előbb utóbb mindenki találkozik az élete során.  És szinte biztos, hogy már az általános iskolában mindenki átesik ezen a tűzkeresztségen. Nem vagyunk egyformák, hogy hogyan éljük meg a vizsgahelyzeteket, mennyire izgulunk ilyenkor. De van egy jó hír, hogy a vizsgadrukk leküzdhető.


Könyörtelenül telnek a napok, itt a ballagás, hamarosan kezdődik az érettségi és az év végi vizsgák is pár hét múlva kezdődnek az egyetemeken és a főiskolákon. Számot kell adni ilyenkor a tudásról, amit nem mindenki sétagaloppnak él meg. A stressz egyik leggyakoribb formája a vizsga előtti stressz, melyet az idéz elő, hogy azt érezzük, hogy teljesítenünk kell, meg kell felelnünk saját és mások elvárásainak, értékelni fognak minket, kevés az időnk, nagy a tét, sőt még az is szorongást válthat ki belőlünk, hogy észreveszik e, hogy izgulunk.

A vizsga előtti stressz segítheti vagy gátolhatja a teljesítményünket, az, hogy ránk ez hogyan hat, az a stressz mértékétől függ. Az optimális mértékű szorongás jelen van, de nem gátolja a gondolkodást és a koncentrációt, így az elősegíti a vizsga eredményességét.

Ám a hosszantartó stressz káros hatással van a fizikai állapotunkra, gyengül az immunrendszerünk, nem véletlen, hogy a fontos vizsgák előtt gyakran leszünk náthásak, gyullad be a torkunk. Gyakran fájhat a fejünk, megy a hasunk, görcsöl a gyomrunk.

 Íme 13+1 tipp, hogy hogyan előzheted meg a nagymértékű stresszt:

 Rögtön a plussz eggyel kezdem:

+ 1 Készülj fel alaposan

Ha nem teszel meg mindent a sikerért, és csak a szerencsében bízhatsz, az kiszolgáltatottá tesz, bizonytalanságot szül, amire szorongással válaszol a szervezeted, felkészül a legrosszabbra, megnövekszik a pulzus szám, izzadsz, kiszárad a szád. Szóval tegyél meg minden tőled telhető és tanulj!

1, Oszd be a tanulni valót

Gyűjtsd össze a szükséges anyagokat, így fel tudod mérni, hogy mekkora a feladat nagysága.

Oszd fel egységekre, kisebb részekre, ahogy haladsz előre a részekkel egyre egységet pipálhatsz ki, ami erőt ad a folytatáshoz. Ezzel mellesleg elkerülheted, hogy a vizsga előtti napon szembesülj azzal, hogy kimaradtak anyagrészek.

DE ha már ezt történt mérlegelj, állíts fel sorrendet, hogy melyikről tanultál már valamit korábban, és nézd meg a teljesen ismeretlen anyagot.

Ami nehéz vagy nemszeretm tárgy, kezdd azzal, légy túl rajta, így jutalom falatnak lesznek a kedvenc témáidat.

2, Oszd be az időd

A rád váró feladatokat oszd be heti napi és óra lebontásra. Tarts szünetet az anyagrészek között, olyankor lazíts, hallgass meg pár zeneszámot, nézz meg valamit a Youtubeon, tornázz, mozogj egy kicsit.

3, Tartsd a ritmust

Próbálj felkelni időben, ne aludd át a délelőttöt. Aludjál eleget.

Sokan tanulnak éjszaka, ezzel próbálnak időt nyerni. Ha te is közéjük tartozol, akko jó ha tudod, hogy éjjel lassabban s kevésbé hatékonyan tanulunk. Az alváshiány pedig hosszabb távon gyengíti az emlékezetünket, nehezebben megy a logikus gondolkodás, a következtetések és az érvelés.

4, Teremts kényelmes körülményeket

Tanulj az asztalodnál, mert ha az ágyban teszed mind ezt, akkor nagy a kísértés egy kis szundikálásra. Éppen ezért se legyen túl meleg a szobában, ha viszont fázol akkor nem tudsz koncentrálni. Tarts rendet magad körül, hogy véletlenül se most kapj kedvet egy alapos rendrakáshoz, ezzel elodázva a tanulást. Készíts a kezed ügyébe a papírzsepit, az innivalót, mind azt, amire szükséged lehet, hoyg ezért ne kelljen félbeszakítanod a tanulást.

5, Tanulj a társaiddal is

Hasznos néha összejönnötök egy –egy közös alkalomra, amikor megvitathatjátok, hogy ki milyen anyagból tanul, kinek mi megy könnyebben, mi nehezebben, hasznos infókat kaphatsz, illetve megtapasztalhatod, hogy nem vagy egyedül a feladattal. Megerősíthet, hogy jól haladsz az anyaggal, vagy másoknak is nehézséget okoz valamelyik téma. Ezzel sok nyomástól és bizonytalanságtól szabadulhatsz meg. Ha te magyarázod el a többieknek, amit nem értenek, ezzel is rögzíted az anyagot magadban.

6, Tanulj meg tanulni

Döntsd el, hogy mi a megfelelőbb számodra: elolvasod az anyagot, vagy csak bizonyos témákra koncentrálsz, vagy átnézed a jegyzeteidet, az adott témában, hogy megértsd a nagyobb összefüggéseket.

7, Pihentesd az agyad

A vizsgaidőszakban nagyon nagy megterhelésnek van kitéve az agyad, sok információt kell rögzítenie rövid idő alatt. Ezért, amikor érzed, hogy lemerülőben van a kapacitása, akkor tarts szünetet, és csinálj valami olyat, amihez nem kell az agyadat használni, nem kell koncentrálnod

8, Lazíts

Feszült időszakok alatt be kell iktatni olyan tevékenységeket, amik megnyugtatóan hatnak rád, el tudsz lazulni, kisimulnak az idegeid. hallgass kellemes zenét, olvass verset, vagy tegyél olyat, ami a lelkedet simogatja.

9, Mozogj

Nagyon fontos a testmozgás ilyenkor, véletlenül se mondd le az edzést. Menj le futni, vagy táncolj, de akár egy kellemes séta is jó hatású ilyenkor. Levezetheted ezzel a felgyülemlett feszültséget, közben termelsz némi boldogsághormont is. Meglátod mennyivel könnyebb lesz leülni tanulni újra.

10, Egyél jól

Könnyű ételeket egyél, sok zöldséget, gyümölcsöt, ami nem terheli meg a gyomrodat. Ha nehéz ételeket választasz, akkor nagyobb az esélye annak, hogy elalszol, de az biztos, hogy  álmos leszel. Igyál eleget, lehetőleg vizet, és ne cukros üdítőket, kávét vagy energia italokat, mert, az többet kivesz belőled, mint, amennyi előnyöd származik belőlük.

11, Tudj meg minél többet a vizsgáról

Csökken a stressz benned, ha megismered, hogy hogy zajlik a vizsga, mit várnak el tőled, mit kell nyújtanod. Másként kell készülni a szóbelire és máshogy az írásbelire. Más típusú ismeretet követel a kifejtős és mást a felelet választós teszt vizsga. ha ezeket megismered, akkor nem fogsz fölösleges köröket futni, időt spórolhatsz meg magadnak.

12, Gondold végig a vizsga napját

Aki izgulós, annak a vizsgaszituációra is fel kell készülnie. Próbáld fejben végig gondolni, hogy hogy fog zajlani a vizsga.Bemész, megkapod a feladatlapot, végig olvasod, megnézed a feladatokat, aztán nehézségi fok szerint elkezded megoldani. Ez biztonságot nyújt majd.

13, Aludd ki magad

Vizsga előtti este feküdj le időben, mert egy kiadós alvással még a szerényebb tudás is jobban érvényesíthető.

A vizsgán

A vizsga előtt vagy alatt befolyásolhatjuk a testünk reakcióit, annak érdekében, hogy nyugodtabbak legyünk. Figyeld a légzésedet. Számolj hétig, ami alatt belélegzel, majd dupla ennyi idő alatt enged ki a levegőt szép lassan. Ezt végezd néhány perci, ezzel lassulhat a szívverésed, kevésbé fog zihálni a tüdőd.

A szóbeli vizsgán általában jobban izgulunk, mert számít, hogy hogyan mondjuk el a mondókánkat, hogyan fejezzük i magunkat. A vizsgáztatók is emberek, tudják, hogy izgulsz, nyugodtan mondd el, hogy hogy érzed magad, hogy izgulsz, és ilyenkor nehezebben találod meg a szavakat. Meglátod, nem fogják leharapni a fejedet, sőt inkább megértőbbek lesznek.

Próbáld meg az autogén tréninget használni, amivel a test tudatos ellazítását érheted el.

Használd a Bach-virágterápiának a RESCUE Elsősegély keverék készítményét, ami segít megőrizni a nyugalmadat, ha izgulsz, ha úgy érzed, nem tudsz megszólalni vagy szorongsz. A Bach-virágterápia mellékhatások nélkül, a természet erejével kezeli természetedet. Átsegít a nehezebb időszakokon, nem tudsz hozzászokni és nem okoz bágyadtságot vagy álmosságot. Már a vizsga előtti napokon elkezdheted csöpögtetni, fújni, vagy a finom gyümölcsös pasztillákat szopogatni. Válaszd azt amelyik neked kényelmesebb, a cseppet, a sprayt, a pasztillát vagy a rágót.


kapcsolódó termékek: RESCUE Elsősegély csepp, spray, rágó, pasztilla

RESCUE

                            

A 72 éves An és a 78 éves Ria soha nem ült eddig repülőre, ám most elérkezett az idő  Barcelonába utaztak

Életében először ült repülőre két idős hölgy. A 72 éves An rettenetesen fél a repüléstől, nem igazán tudja elképzelni, hogyan lóghatnak "azok a gépek" a levegőben. Férje, Jan elfogadta, hogy feleségével nem repül sehová, az első repülés előtt pedig megbeszélték, hogy amint leszáll a gép Barcelonában, azonnal skype-olnak majd az élményekről. A 78 éves Ria soha nem gondolta, hogy repülni fog valaha is az életében, elhunyt férje "még úszni se tudott", és nem volt valami bátor Ria szerint. Az idős hölgy a repülés előtt biztos volt benne, hogy nem fog sikítozni, hiszen "nem kisbaba", és nagyon izgalmasnak tartotta a kísérletet.

Az első repülés előtt Ria az unokájával hullámvasutazni ment, amit hihetetlenül élvezett, Ant pedig egy repülőgépszimulátorba ültették, hogy felkészülhessen a nagy tapasztalatra.

Aztán eljött a nagy nap: a két nénit egy privát kisrepülőbe ültetik, és a gép felszáll. És hogy ezután mi történik, azt megnézheti ebben a videóban (A kisfilm a Vodafone reklámfilmje).


Már a repülőtérre érkezés is varázslatos volt nekik. Amikor megtudták, hogy majd 1000 km/h-s sebességgel képes menni a repülő, azt mondták, hogy a 140km/h is sok nekik az autóban., mi lesz velük, akkor oda fönt. Ahogy sétáltak a repülőhöz, hercegnőknek érezték magukat. An szorongva míg Ria gyermeki izgalommal várta a beszállást. Az első mondata Rianak,beszálláskor az volt, hogy milyen gyönyörű bőr ülések vannak a gépben, majd később An nem volt biztos benne, hogy valóban igaziak a tálban lévő gyümölcsök. Ahogy teltek a percek a levegőben egyre otthonosabban érezték magukat,  előkerültek a fényképezők, tabletek és egyéb kütyük, hogy megörökítsék a látványt. Ria annyit nevetett, hogy azt mondta, már fáj a hasa, An pedig nyugtázta, hogy "egyáltalán nem is olyan félelmetes".
A repülés, a tenger, a város teljesen elvarázsolta a két hölgyet, amit Ria így sommázott az egyik vacsorájuk alkalmával: "Tíz évvel fiatalabbnak érzem magam". Később, amit meg is írta unokájának, hogy élete legszebb napja volt. An sírva mesélte Skypeon férjének, hogy micsoda boldogságot érez és milyen élvezetes volt a repülés.


Mind ezt azért is írtam le Nektek, mert sokan vagytok, akik féltek a repüléstől és rettegtek, ha gépre kell szállnotok. Talán bátorságot meríthetnek a két hölgyből, és ha ez mind nem lenne elég, akkor javaslom próbáljátok ki a #RescueRemedy Elsősegély keveréket, ami oldja a repülés okozta szorongást és félelmet.